onsdag den 17. oktober 2012

Hjemmelavet Kartoffelsuppe med bacon

Jeg fik lyst til kartoffelsuppe i tirsdag, så blev nød til at lave det.
Det smagte os godt, jeg manglede bare min trøffelolie!
- da jeg arbejdede som kok, havde vi kartoffelsuppe med trøffelolie.
MUMS siger jeg bare!!
 
Men havde ingen trøffel olie hjemme, så det blev uden :-)
 

 
Opskrift: til 4. personer
 

Ingredienser:
 
950g skrællet kartofler
200g porre, renset vægt
50g smør
1 laurbærblad
15 dl hønsebouillon
1 dl madlavnings fløde
Salt
Peber
1 fed hvidløg

 
Topping:
 
150g bacon
(med mindre man elsker bacon, så skal man nok have mere end 150g)

 
Fremgangsmåde:

 

Kartoflerne skrælles og skære i mindre stykker, porrerne renses og snittes fint.

Damp kartoffelstykker og porrer i smør i ca. 6 – 8 minutter.

Tilsæt bouillon og laurbærblad og lad kartoflerne koge i ca. 25 minutter.

Suppen blendes og sigtes, kommes i en gryde og koger op. Tilsæt fløde. Smag til med hvidløg, salt og peber.

Bacon i tern eller skiver ristes i ovnen ved 210 grader til det er sprødt. Lægges herefter
på fedtsugende papir til det er afkølet.

Server suppen i varme suppeskåle og drys purløg og bacon på toppen.

Server med brødcroutons eller brød.

4 kommentarer:

  1. Uhm, jeg elsker simpelthen også kartoffelsuppe med bacon... Det er bare indbegrebet af efterår og vinter...
    Mums

    SvarSlet
  2. Ih hvor lyder det lækkert! Har du simpelthen været kok? Sådan en gad jeg da godt lige at bo sammen med;-)
    K.h.
    Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. ja har været kokkeelev :)
      Det smager os godt - især med hvid trøffelolie :)

      Slet